Kontrole zewnętrzne
Email Drukuj PDF

Zakład Ubezpieczeń Społecznych Wydział Kontroli Płatników Składek w Bydgoszczy przeprowadził kontrolę w dniach od 12 lutego do 27 lutego 2018r.

Zakres przedmiotowy kontroli:

  1. Prawidłowość i rzetelność obliczania składek na ubezpieczenie społeczne oraz innych składek.
  2. Ustalenie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych, wypłacanie oraz rozliczanie.
  3. Prawidłowość i terminowość opracowywana wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe.
  4. Wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych.

Wyniki kontroli:

Ad. 1. Prawidłowość i i rzetelność obliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek do których pobierania zobowiązany jest Zakład oraz zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Kontrolą objęto okres od 01/01/2013 r. do 31/12/2016 r.

W toku kontroli ustalono:

a) nadpłatę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w kwocie: 546,10 zł,

b) nadpłatę składek na FP i FGŚP w wysokości: 427,15 zł,

c) w przypadku 9 osób przebywających na zasiłku „ojcowskim” lub zasiłku macierzyńskim nie złożono raportu rozliczeniowego ZUS RCA z kodem ubezpieczenia „ 12 40 00”.

Ad. 2. Ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu.

Kontrolą objęto okres: styczeń 2013 r. – grudzień 2016 r.

Na podstawie skompletowanej dokumentacji zasiłkowej stwierdzono, że płatnik ustalił uprawnienia, podstawę wymiaru i kwoty wypłaconych zasiłków w myśl obowiązujących przepisów.

Ad. 3. Prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe.

Kontrolą objęto okres od 01/01/2013 r. do 31/12/2016 r.

Na podstawie zbadanego materiału stwierdzono, że w okresie objętym kontrolą płatnik nie opracowywał wniosków o świadczenia emerytalne, rentowe lub w celu ustalenia kapitału początkowego.

Ad. 4. Prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe.

Kontrolą objęto okres od 01/01/2013 r. do 31/12/2016 r.

· W okresie objętym kontrolą płatnik zatrudniał 11 osób pobierających świadczenia emerytalne i rentowe, dla których wystawiono i przekazano do właściwych urzędów zaświadczenia o wysokości przychodów za lata 2013-2016. Zaświadczenia zostały wystawione w oparciu o dokumentację płacową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

· Płatnik sporządził zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracownika (druk ZUS Rp-7) dla celów ustalenia uprawnień do świadczeń emerytalno-rentowych. Stwierdzono, że zaświadczenia zostały wystawione w oparciu o dokumentację płacową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

· Płatnik sporządził zaświadczenia niezbędne dla ustalenia prawa, podstawy wymiaru i wysokości świadczeń z ubezpieczenia w razie choroby i macierzyństwa wypłacanych przez ZUS. Stwierdzono, że zaświadczenia zostały wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami.

· Na podstawie skontrolowanych dokumentów rozliczeniowych oraz dokumentów płacowych stwierdzono, że płatnik z uwagi na ilość osób zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego był zobowiązany do przekazania do ZUS informacji o wypadkowości ZUS IWA za lata 2013-2016. Stwierdzono, że informacje sporządzono zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Pokaż metkę